Artikel ini adalah sambungan dari tips berhenti merokok siri 1 dan tips berhenti merokok siri 2.
Untuk tips kali ini saya akan menerangkan perkara-perkara yang perlu anda ingat semasa dalam proses untuk berhenti merokok.



Perkara yang perlu anda ingat

Tujuan
Anda harus tegas dengan keputusan yang telah anda ambil. Tulis senarai sebab-sebab untuk menghentikan tabiat merokok ini di atas kertas dan bawa bersama anda. Cara ini akan menolong menguatkan semangat anda.

Tanggungjawab
Anggaplah proses untuk berhenti merokok ini sebagai tanggungjawab terhadap diri anda. Tanggungjawab untuk kesihatan anda dan orang-orang di sekeliling anda serta untuk mengelakkan risiko penyakit berbahaya yang berpunca daripada tabiat merokok. Dapatkan ahli keluarga dan kawan anda supaya memberi galakan untuk menjalankan tanggungjawab ini.

Kemampuan
Menghentikan tabiat merokok sekaligus (teknik cold turkey) memberi kesan yang baik dari mengurangkan bilangan rokok secara beransur-ansur. Walaubagaimanapun, bagi perokok yang terlalu ketagih, cara cold turkey ini sangat susah untuk dilakukan. Oleh itu, ikutlah kemampuan anda cara mana yang lebih mudah untuk diikuti. Atau anda boleh mengabungkan kedua-dua teknik ini iaitu mengurangkan bilangan merokok untuk seminggu kemudian berhenti terus.













InsyaAllah saya akan sambung siri tips berhenti merokok ini dengan artikel tentang sebab-sebab mengapa anda gagal untuk berhenti merokok.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails