Tips berhenti merokok ini merupakan sambungan kepada tips sebelumnya. Anda boleh baca tips berhenti merokok siri 1 di sini.
 Tips hari ini akan menerangkan perkara-perkara yang perlu dilakukan pada hari yang telah anda tetapkan untuk berhenti merokok.

Perkara yang perlu dilakukan pada hari tersebut

1.    Jauhkan rokok dan lighter dari pandangan anda supaya susah untuk dicapai (lebih elok jika anda tak menyimpan langsung rokok atau lighter pada hari tersebut).

2.    Perokok biasanya akan mengalami masalah gigi berwarna kuning dan berkarat. Oleh itu pergi jumpa doktor gigi dan bersihkan dengan teknik scaling atau bleaching. Cara ini akan meningkatkan motivasi anda untuk berhenti merokok dan kesan daripada berhenti merokok.

3.    Elakkan atau kurangkan daripada melakukan kerja-kerja berat yang meletihkan kerana apabila anda berasa letih, anda akan lebih terdorong untuk menghisap rokok (tapi jangan sampai tak buat apa-apa kerja, sebab kebosanan juga akan mendorong anda untuk menghisap rokok).

4.    Katakan pada diri sendiri, “aku boleh tahan untuk 5 minit tanpa merokok”. Selepas 5 minit, ulangi ayat yang sama dan seterusnya sampai dah tak tahan.

Sekiranya keinginan untuk berhenti merokok masih ada, tambahkan masa untuk tak merokok dari 5 minit kepada 10 minit. Di sinilah letaknya azam yang kuat. Apabila masa berlalu anda akan rasa keazaman anda untuk berjaya berhenti merokok bertambah. Tetapi sekiranya anda masih tak tahan, cuba lakukan tips ini pula:



1.    Pergi mandi kerana mandi dapat membantu mengurangkan keinginan anda untuk merokok. Cara ini hanya berkesan jika anda berada di rumah.

2.    Tarik nafas dalam-dalam sebanyak 10 kali. Ini akan meningkatkan kandungan oksigen dalam otak anda dan dapat mengurangkan rasa ketagihan merokok.

3.    Jangan kembali ke rahmatullah pangkal jalan. Jangan berfikir “ ala, hisap sebatang je ok la”.

4.    Makan makanan yang seimbang. Kurangkan minum the atau kopi dan jangan makan makanan yang terlalu berminyak.

5.    Sentiasa ingat bahawa tabiat merokok adalah satu ketagihan dan hanya anda seorang saja yang boleh lakukannya dengan keazaman  yang kuat dari dalam diri anda. Stop smoking now!

InsyaAllah akan bersambung ke Tips berhenti merokok siri 3

P/S: anda juga boleh cuba kit berhenti merokok ini

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails