Untuk kecantikan wajah dan tubuh, terdapat banyak pantang larang. Tips kecantikan untuk kali ini menerangkan secara ringkas beberapa pantang larang kecantikan untuk wajah dan rambut yang mungkin sukar untuk anda elak walaupun mengetahuinya.

Jangan memicit jerawat
Geram kan bila jerawat tiba-tiba timbul? rasa nak picit je. Memicit jerawat akan merosakkan kulit dan akan memburukkan lagi keadaan jerawat anda. Jika anda masih ingin melakukannya, pastikan tangan anda betul-betul bersih atau pakai sarung tangan.

Jangan gunakan sabun mandi
Sabun mandi tak sesuai digunakan untuk mencuci muka. Sabun mandi ini boleh menghilangkan minyak asli kulit muka dan menjadikannya kering.

Jangan keringkan rambut guna tuala
Maksud saya disini ialah mengeringkan rambut dengan cara menggosokkan tuala pada rambut ketika basah. Cara ini akan menyebabkan rambut anda mudah kusut terutama jika rambut anda panjang. Adalah lebih baik anda memerah rambut anda atau membalutnya dengan tuala.

Jangan sikat rambut basah
Rambut ketika basah mudah tersimpul serta kusut dan jika anda menyikatnya pada waktu ini akan menyebabkan rambut mudah putus dan rosak.

Jangan tidur tanpa membersihkan muka
Jangan sesekali anda tidur tanpa membersihkan muka. Muka dengan make-up yang tak dicuci akan menyebabkan  pori-pori kulit muka tersumbat dan boleh menimbulkan masalah kulit seperti jerawat.

Jangan mandi air panas
Jika kulit anda kering, cuba elakkan daripada mandi air panas atau mandi menggunakan bahan mandian berharuman.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails